Odata cu aprinderea unui martor din bordul masini… parca ne sta inima in loc. Nu stim ce semnificatie are si incotro sa o luam. Insa un lucru e cert: aprinderea oricaror martori din bord este un aspect care trebuie tratat intotdeauna cu seriozitate si atentie.

Pentru ca de cele mai multe ori anunta o defectiune tehnica sau electrica a masinii. De asemenea, poate fi o docada a uzurii unor piese importante sau a unor erori.

Dintre zeci de martori din bord…

In bordul unei masini moderne se gasesc o multime de martori de bord. Iar acest aspect poate fi coplesitor. Tocmai de aceea, iti vom explica semnificatia celor mai importanti dintre ei, pentru a le putea intelege semnificatia si a stii cum sa actionezi in astfel de situatii.

Culorile martorilor din bord:

Un prim aspect pe care il vei observa atunci cand vine vorba despre martorii de bord sunt culorile. Acestea se modifica in 3 culori, iar fiecare dintre acestea anunta ceva diferit.

Si iata cum stau lucrurile de fapt.

Rosu – defectiune destul de grava a masinii – un aspect pe care soferul nu trebuie sa-l treaca sub nicio forma cu vederea. El trebuie sa mearga in cel mai apropiat service si sa ceara o verificare a masinii sale.

Galben (poate fi vorba si de o nuanta de portocaliu, in acest caz) – arata faptul ca una dintre componente nu functioneaza corespunzator si ca ar trebui sa fie inlocuita cat mai curand. In orice caz, amanarea defectiunii nu trebuie sa fie mai mult de cateva zile.

Verde (in cazul unor masini poate fi vorba si de albastru) – acesta ofera informatii despre statusul uneia dintre componentele masinii – fie usa lasata deschisa, fie avariile pornite, fie luminile de intalnire ramase aprinse etc.

Si acum ca am lamurit care este treaba cu cele 3 culori in cazul martorilor de bord, este timpul sa discutam si despre semnificatia fiecaruia dintre ei, in parte.

Martori din bord de culoare galbena sau portocalie

Martor ESP

Se aprinde atunci cand sistemul de tractiune intra in functiune. Dar daca ramane aprins mai multa vreme, este timpul sa te prezinti la service.

Martor Apa in filtrul de combustibil

Acest martor cere oprirea imediata a motorului pentru a putea elimina apa. Este o problema serioasa si trebuie tratata ca atare.

Martor Dezghetare luneta

De obicei, acest martor sta aprins pe tot parcursul functionarii sistemului de degivrare.

Martor Dezghetare parbriz

Acest martor functioneaza la fel precum cel pentru dezghetare luneta si are acelasi rol de a arata soferului ca a fost pus in functiune.

Probleme cu senzorii de ploaie

Desi poate parea o problema banala, aceasta poate deveni foarte deranjant in timpul condusului pe ploaie.