Renault si Formula 1 – o lupta permanenta intre succes si declin

In acest material de pe blogul nostru, vorbim despre industria sporturilor cu motor, analizand putin evolutia unui brand puternic din industria auto: Renault.

Cand vine vorba de industria sporturilor cu motor, un lucru este cert: numerosi constructori auto sunt interesati in a patrunde in domeniu, deoarece acestea reprezinta terenul perfect pentru a testa diverse tehnologii. Dincolo de asta, mediul se dovedeste unul competitiv, iar spiritul ambitios ce caracterizeaza producatorii de automobile ii face sa isi doreasca sa se afirme.

Cam aceasta este pe scurt si povestea Renault, care, in 1977,  a introdus motorul turbo de 1,5 litri. Ulterior, unitatile V10, V8 si V6 au adus diverse sisteme inovatoare care au avut rolul de a oferi companiei Renault nu mai putin de 12 titluri mondiale la constructori si 11 titluri mondiale la piloti. Si totul pe parcursul celor 36 de sezoane petrecute in Marele Circ.

Despre succesul Formula 1

Analizand putin industria sporturilor cu motor, putem afirma ca pana acum Formula 1 a fost cea care a reusit sa ocupe cel dintai loc in topul competitiilor la care iau parte sportivi si masini de performanta. Competitia implica participarea unora dintre cele mai rapide vehicule din lume, acestea reusind sa ajunga de la 0 la 100 de km in doar 2,5 secunde si la 300 km/h, in mai putin de 10 secunde.

Totodata, Formula 1 nu se rezuma doar la asta si cauta mereu sa experimenteze forte g care se apropie de cele suportate de astronauti in timpul programelor Apollo.

Nume mari la sezoanele Formula 1

Printre brandurile de renume care nu au ratat sezoanele Formula 1 se numara Ferrari, Renault, Mercedes si McLaren. Renault a reusit sa obtina 170 de victorii si 23 de titluri mondiale. Acest lucru se datoreaza motorului turbo din 1977, un real succes.

Cate ceva despre debutul Renault in Formula 1

O localitate din suburbiile Parisului numita Viry-Chatillon a devenit o adevarata rampa de lansare pentru Renault, in ceea ce priveste Formula 1. Astfel, in februarie 1969, a avut loc inaugurarea uzinei dezvoltatoare de masini de curse.

Dupa 7 ani, Renault a reusit sa devina campioana Formula 2. Mai intai, compania a folosit motorul V6 cu capacitate de 2.0 litri. Apoi, compania franceza a decis sa dezvolte un motor turbo de 1,5 litri, capabil de a concura in Formula 1. Ceea ce urmareau ei de fapt era crearea unei tehnologii complet noi. Directorul programului tehnic din acea vreme, Bernand Dudot, a petrecut o jumatate de an in SUA pentru a investiga si cunoaste mai bine ce presupune tehnologia turbo. In acele vremuri, tehnologia nu se dezvoltase foarte mult si era specifica detinatorilor de camioane.

Desi la inceput ideea de a merge in Formula 1 a parut una nebuneasca, inclusiv pentru presedintele companiei Renault, in cele din urma aceasta s-a dovedit debutul unei povesti frumoase, de succes. Ba mai mult, decizia a fost curajoasa, tinand cont de faptul ca alte echipe participante foloseau motoare aspirate cu capacitate de 3.0 litri.

Debutul Renault a avut loc in 1977, sub denumirea de Equipe Renault Elf, denumire provenita de la furnizorul de ulei. Odata cu acest lucru au aparut si ceva probleme. Printre acestea se numara turbolag-ul care ii determina pe piloti sa-si schimbe stilul de pilotaj. De asemenea, disiparea caldurii reprezenta o restrictie in ceea ce priveste dezvoltarea unui monopost rapid. Nici radiatoarele nu erau sufient de mari. Iar pentru a corecta aceste probleme de fiabilitate, Renault a avut nevoie de 2 ani.

Eforturile de solutionare au meritat deoarece prima victorie a avut loc chiar in fata propriilor suporteri, in Marele Premiu al Frantei. Aceasta a avut loc pe circuitul de la Dijon in 1979. Pentru foarte multi participanti la circuit, folosirea unui motor turbo nu parea altceva decat o idee nebuna. Insa, acest concept si-a demonstrat eficienta, revolutionand Formula 1 pentru urmatorii 40 de ani.

Palmaresul Renault din 1985

Amintim ca in 1985, palmaresul Renault devenise atat de generos incat includea 15 victorii, 51 de podiumuri, 50 de pole position-uri. In acele vremuri, toate echipele ajunsesera sa foloseasca motor turbo. Insa, tot in 1985, ironic sau nu, Renault s decis retragerea echipei de uzina din Formula 1. Insa, chiar daca Renault s-a retras, constructorul francez nu a disparut definitiv din competitie, ci si-a asumat rolul de furnizor de moare pentru Lotus. Aceasta era echipa lui Ayrton Senna, care concura cu fast.

Anii ce au urmat au fost considerati perioada de glorie a motorului turbo. Insa, nu trebuie sa ne inchipuim ca acesta nu a venit cu cateva dezavantaje. Printre acestea s-a numarat faptul ca el putea fi folosit pentru cel mult 3 tururi, deoarece apoi componentele incepeau sa cedeze.

A venit apoi 1989, anul in care motoarele turbo au inceput sa fie interzise. Astfel, Renault s-a vazut nevoit sa aleaga intre motoare aspirate de tipul V8, V10 sau V12. Iar dintre acestea V10 s-a dovedit castigator. Ba mai mult, datorita capacitatilor sale, acesta a devenit o dotare obligatorie pentru Formula 1.

Jucand rolul de furnizor de motoare, Renault a avut drept clienti nume mari precum Williams – echipa britanica ce a reusit sa-si adjudece numeroase victorii. In acelasi timp, motorul a fost oferit si celor de la Benetton, Michael Schumacher fiind cel care si-a adjudecat al doilea titlu mondial din cariera datorita performantelor acestui motor. Vorbim mai exact de o piesa care ajunsese la 700 de cai putere, generati in 15.000 de rotatii pe minut.

Dupa 4 ani, Renault a reusit sa cumpere Benetton, formandu-si astfel propria echipa de Formula 1.

Limitarea adusa de motorul V8

FIA a dorit adaptarea Formulei 1 la tot ce insemna tehnologiile masinilor de serie. Odata cu acest lucru s-a impus utilizarea unor motoare V8, cu capacitatea de 2,4 litri. Acest lucru se intampla in 2006, an in care creativitatea inginerilor specializati in dezvoltarea motoarelor de propulsie a fost considerabil limitata. Scopul era reducerea costurilor, prin imbunatatirea fiabilitatii.

Renault, impreuna cu Alonso, un monopost cu amortizor de masa si avantajul unor pneuri competitive din gama Michelin, au reusit sa domine sezonul, adunand 7 victorii in 9 curse. Insa, faptul ca apoi FIA a interzis utilizarea amortizorului de masa, a facut ca Alonso sa obtina doar o singura victorie in timpul celei de-a doua parti a sezonului .

Lucrurile s-au agravat considerabil in 2009, cand francezii au intrat in declin din cauza scandalului Crashgate. Insa, Renault nu a renuntat si a gasit rapid in Red Bull un partener de incredere. Cu ajutorul acestuia, in perioada 2010-2013, Renault a obtinut 4 titluri mondiale, desi nu avea cel mai bun motor V8 de 2,4 litri.

Ample modificari in Formula 1 in 2014

2014 a adus cele mai mari modificari in regulamentul tehnic Formula 1. Astfel, FIA a decis reintroducerea motorelor turbo. Fiind un domeniu familiar, pentru Renault, acesta a propus un agregat V4. Insa, castigatorii au fost rivalii de la Ferrari si Mercedes care au propus un V6 de 1,6 litri.

Inginerii Renault au fost provocati sa dezvolte un sistem hibrid cu motor turbo V6, de 1,6 litri si cilindri pozitionati la 90 de grade. Acest lucru a facut ca francezii sa piarda startul. Numarul redus de ingineri, dar si eforturile considerabile de a adapta motorul V4 la unitatea V6 au fost principalele motive pentru care Renault a ajuns sa nu detina cel mai performant motor din Formula 1.

Ba mai mult, din cauza relatiilor tensionate si a presiunilor, francezii urmeaza sa incheie colaborarea cu Red Bull Racing, la finalul acestui an.

Insa acest lucru nu reprezinta sfarsitul Renault in era Formula 1. Francezii si-au creat propria echipa de uzina, reusind sa-l recruteze si pe Daniel Ricciardo de la Red Bull. Acum Renault pregateste terenul pentru cele doua titluri mondiale din sezonul 2021.

2018-09-24T12:45:56+00:00 De |Renault|

Lasa un comentariu