Timpul trece si nu se mai intoarce. Si odata cu el creste si numarul de kilometri. Astfel, sa ajungi cu masina ta la 200.000 de km nu mai este deloc impresionat. Evolutia tehnologiei si piesele din ce in ce mai rezistente fac posibil acest lucru fara nicio problema. Dar odata cu trecerea timpului si cu folosirea tot mai intensa a autovehiculului, unele componente incep sa se deterioreze. Odata cu acest lucru, are loc si fenomenul absolut firesc de imbatranire al masinii. Iar daca si tu incerci sa-ti dai seama daca masina a imbatranit, iata cateva semne evidente care indica acest trist adevar.

Semne clare ca masina a imbatranit

Bujii ruginite

Odata cu a patra schimbare a bujiilor, ne dam seama ca este timpul sa luam in considerare faptul ca masina noastra a imbatranit. Sau cel putin ca se apropie tot mai mult de o varsta si un nivel de uzura care necesita o atentie deosebita si poate chiar schimbari majore care sa-i permita o functionare buna in continuare.

Iar asta pentru ca manualul de instructiuni indica faptul ca un set de bujii se schimba, in general, cam o data la 50.000 km.

Sistem de esapament defect

Mai precis, zgomotul pe care il provoaca sistemul de esapament este un indicator clar al destabilizarii masinii. Iar cu cat acesta devine mai puternic (se amplifica), cu cat este cu atat mai evident ca masian a imbatranit. Un sistem de esapament este proiectat sa reziste cam pana la 150.000 km.

Cabluri, curele si furtunuri rupte sau crapate

Ruperea sau deconectarea unuia dintre acestea poate avea efecte destul de neplacute cu atat mai mult cu cat este foarte probabil sa nu ne dam seama de aceste defectiuni care apar la nivelul masinii.

Senzatia de umezeala

Odata cu umezeala din masina se instaleaza, de regula, si un miros foarte neplacut. Iar daca acesta persista, chiar si dupa ce ai incercat sa aerisesti bine, este clar ca problema are legatura cu faptul ca masina a imbatranit.

Recomandam in acest caz o curatare profesionala, apeland la solutii de buna calitate si eventual o retapitare. Din cauza nivelului ridicat de umezeala pot aparea si alte probleme cum ar fi desprinderea plafonului din tavan.

Suspensii care nu mai fac fata gropilor

Este masina ta genul care produce dezechilibru ori de cate ori treci peste o groapa? Atunci este un semn clar ca masina a imbatranit. Specialistii recomanda o verificare atenta a suspensiilor si alinierii rotilor la maximum 30.000 km.

Ulei care se scurge usor… dar sigur

In cazul masinilor mai vechi, uleiul se schimba mai des. Cu atat mai mult cu cat exista riscul aparitiei scurgerilor. Verificarea uleiului trebuie realizata cam odata la 10.000 km si de fiecare data cand se anunta o calatorie cu multi km in bord pentru a nu avea parte de surprize neplacute.

Sistem de franare uzat

Atentie! In cazul acestei probleme situatia este atat de grava incat iti poti pune viata in pericol. Tocmai de aceea, sistemul de franare trebuie schimbat undeva in jur de 100.000 km. Iar daca te intrebi cum iti dai seama ca acesta s-a invechit, iti spunem noi: un prim indiciu este zgomotul puternic facut e discul de frana atunci cand apesi pedala specifica. Un alt indiciu este si mirosul neplacut si intens de ars.

Placutele de frana trebuie si ele verificate atent de un expert intr-un service cam odata la 40.000 km. In caz contrar, nu trebuie sa te surprinda uzarea lor. Cu atat mai mult cu cat masina este folosita intraurban unde incidenta apasarii franei este un aspect demn de luat in calcul.

Pete de rugina

Nu doar bujiile ruginesc, ci si caroseria masinii. Iar rugina poate fi un semn atat al neingrijirii corespunzatoare a masinii, cat si a faptul ca timpul a trecut, iar ea a imbatranit. Mai periculoase decat petele de rugina vizibile sunt cele ascunse, adica cele care apar pe sub caroseria masinii si pun probleme fara ca tu sa ai habar.

Drept urmare, mare atentie la toate semnele indicate anterior si nu sari peste verificarile periodice care iti pot spune daca masina a imbatranit suficient de mult pentru a fi schimbata. Iar daca ai nelamuriri cu privire la acest lucru, intreaba un profesionist. El va sti exact cum stau lucrurile.