Dacia tocmai a lansat Noua Dacia Duster – un SUV de familie, partener de drum în traficul cotidian, dar și al aventurilor în aer liber. Inițial lansat pe piață în 2010, Duster a creat o mare surpriză în segmentul SUV. Din 2019, Duster este liderul european în vânzările de SUV-uri către clienți particulari în segmentul său. Noul Duster rămâne consecvent generațiilor anterioare și se adresează unei palete ample de clienți. Pe de o parte sunt clienții care doresc un SUV confortabil cu design atrăgător, iar pe de alta sunt cei aflați în căutarea unui vehicul polivalent și robust. Noul Duster va fi comercializat din septembrie 2021 în versiunile 4×2 și 4×4.

Deși rămâne fidel ADN-ului său, Noul Duster evoluează constant din punct de vedere al design-ului. La nivelul blocurilor optice și al calandrului, modificările îi asigură un plus de personalitate și o diminuare a emisiilor de CO2.

La interior, noul Duster dispune de acum de o consolă centrală înălțată, prevăzută cu o cotieră culisantă. Tot la capitolul noutăți remarcăm cele două sisteme multimedia și noul ecran de 8”, precum și cutia de viteze automată EDC cu dublu ambreiaj.

Design exterior noua Dacia Duster

Noul Duster afișează un design contemporan, pus în evidență de noua culoare de lansare, Orange Arizona. Această evoluție stilistică este însoțită de o îmbunătățire a profilului aerodinamic al vehiculului.

Noul Duster preia elementele stilistice ale noii identități vizuale Dacia. Astfel, blocurile optice integrează luminile de zi în formă de „Y”. La rândul său, calandrul este marcat de elemente cromate în relief 3D care amintesc de cele existente pe modelul Spring. Acestea conferă părții frontale a Noului Duster un aspect mai modern și un plus de personalitate.

Datorită efortului comun al echipelor de designeri și de ingineri, evoluția stilului exterior a fost însoțită și de o ameliorare a coeficientului aerodinamic al vehiculului. Profilul noului eleron plasat în partea superioară a lunetei, precum și cel al noilor jante din aliaj de 16” și 17”, a fost studiat în simulatoare speciale. Optimizările de care beneficiază noul Duster la nivelul elementelor de rulare și al profilului aerodinamic au dus la diminuarea cu până la 5,8 g a emisiilor de CO2 în cazul versiunii 4×4.

Interior și echipamente noua Dacia Duster

Noul Duster dispune de o tapițerie 100% nouă. Atât forma noilor tetiere cât și materialele folosite asigură o ergonomie superioară și o susținere mai bună. Profilul acestora asigură totodată o mai bună vizibilitate pentru toți ocupanții. Marea noutate o reprezintă apariția unei console centrale înălțate dotată cu o cotieră care poate culisa pe o distanță de 70 mm și care integrează un spațiu de depozitare închis cu volumul de 1,1 litri și, în funcție de nivelul de echipare, două prize USB accesibile pasagerilor de pe locurile din spate.

Vehiculul dispune în serie, pe toate nivelele de echipare, de un ecran pentru computerul de bord, de acționare automată a farurilor și de limitator de viteză al cărui buton, amplasat pe volan, este luminat pe timp de noapte. În funcție de versiune, Noul Duster dispune de sistem de aer condiționat automat cu afișaj digital, de regulator de viteză cu buton pe volan, de scaune față încălzite și de card mâini libere.

Pe lângă echipamentul audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB și Bluetooth), sunt disponibile două noi sisteme multimedia intuitive. Sistemele Media Display și Media Nav beneficiază de un ecran de 8”. În cazul Media Display, echipamentul cuprinde 6 boxe, radio DAB, conectivitate Bluetooth și două prize USB. Interfața Media Display și Media Nav cuprinde un meniu « Vehicul » care permite accesul la informații referitoare la conducerea economică sau, în cazul versiunii 4×4, la funcția 4×4 Monitor.

Polivalența Noii Dacia Duster

Fidel ADN-ului său, Dacia Duster este un SUV veritabil, un vehicul de familie robust. Garda la sol înălțată, noile anvelope și funcția 4×4 Monitor dedicată (pe versiunea cu 4 roți motrice) sunt garanția unui comportament sigur atât pe șosea cât și în offroad.

Noul Duster oferă prestațiile unui veritabil vehicul offroad datorită :

  • Unei gărzi la sol de 217 mm în versiunea 2×4 și de 214 mm în versiunea 4×4.
  • Unui unghi ventral de 21°.
  • Unui unghi de atac de 30°.
  • Unui unghi de degajare de 34° în versiunea 4×2 și de 33° în versiunea 4×4.

În versiunea 4×2, Noul Duster este echipat în serie cu anvelope optimizate CO2 (Green) care oferă o îmbunătățire cu 10% a rezistenței la rulare.În versiunea 4×4, anvelopele sunt de tipul 3PMSF. Acestea asigură o aderență excelentă, astfel încât nu este necesară înlocuirea lor pe timp de iarnă.

Disponibil pe versiunea 4×4 echipată cu Media Display sau Media Nav, sistemul 4×4 Monitor furnizează o serie întreagă de informații utile pe ecranul central:

  • Inclinometru lateral: această informație ajută la aprecierea gradului de înclinare laterală a vehiculului în condiții de rulare pe drumuri înclinate.
  • Unghi de tangaj: această informație este utilă în cazul abordării unor rampe sau a unor pante abrupte, utilizând datele sistemului de asistență la demarajul din rampă sau ale sistemului de control adaptiv la coborâre.
  • Busolă: disponibilă încă de la 0 km/h, aceasta permite orientarea în raport cu polii magnetici ai Pământului
  • Altimetru: altitudinea este afișată în prima parte a ecranului iar denivelarea parcursă în a doua parte.

După un parcurs offroad, sistemul 4×4 Monitor afișează un istoric recapitulativ al datelor de pe traseu.

Motorizări Noua Dacia Duster

Din punct de vedere mecanic, marea noutate o reprezintă prezența cutiei de viteze automate EDC cu 6 trepte. Aceasta este disponibilă pe versiunea cea mai puternică a noului Duster, cea echipată cu motorul TCe 150, în configurația 4×2. Cutia de viteze automată EDC (Efficient Dual Clutch) cuprinde două ambreiaje: unul pentru vitezele impare (1,3,5) și altul pentru vitezele pare (2,4,6 și marșarier). Un computer asigură selecția treptei de viteze potrivite în funcție de modul în care șoferul acționează pedala de accelerație. Cutia de viteze EDC oferă confortul unei transmisii automate menținând totodată un nivel al consumului de carburant și al emisiilor de CO2 apropiat de cel al unei cutii de viteze manuale. În timpul schimbării treptei de viteză, ambreiajul aflat în priză se deschide și, simultan, ambreiajul treptei următoare se închide.

Noul Duster dispune de o gamă completă de motorizări, adaptate oricărui tip de utilizare și care răspund normei Euro 6D Full.

Diesel: dCi 115, în variantele 4×2 sau 4×4, cu cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
Benzină:
TCe 90 în varianta 4×2 cu cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
TCe 130 în varianta 4×2 cu cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
TCe 150 în varianta 4×4 cu cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
TCe 150 în varianta 4×2 cu cutia de viteze automată EDC cu 6 trepte.
Alimentare mixtă benzină-GPL: ECO-G 100 în varianta 4×2 cu cutie de viteze manuală cu 6 trepte.

ECO-G 100: Motorul cu alimentare mixtă benzină-GPL

Dacia este singurul constructor care, sub denumirea ECO-G, propune motorizarea cu alimentare mixtă benzină-GPL pe toate modelele sale termice. Integrarea din uzină a acestei soluții este un gaj de siguranță și de fiabilitate. Durata garanției oferite de constructor, intervalele și operațiunile de întreținere, precum și capacitatea portbagajului sunt identice cu cele ale versiunii pe benzină. Rezervorul GPL este amplasat în locul spațiului ocupat de roata de rezervă, sub planșeul portbagajului.

În regim de funcționare pe GPL, Noul Duster ECO-G emite în medie cu 9,5% mai puțin CO2 decât un motor pe benzină echivalent. În plus, el oferă o autonomie de 1.235 kilometri datorită celor două rezervoare care cumulează un volum util de aproape 100 de litri: 50 de litri de benzină și 49,8 litri de GPL. Volumul util de GPL este mai mare cu 16,2 litri față de precedenta generație de Duster GPL, oferind un plus de autonomie de peste 250 kilometri.

Trecerea de la un tip de combustibil la altul se realizează imediat și este imperceptibilă pentru șofer. Noul comutator benzină-GPL este amplasat mai ergonomic. De asemenea, poate fi acționat manual în orice moment de către șofer. Trecerea la funcționarea pe benzină se realizează automat dacă rezervorul de GPL este gol. Afișajul TFT de 3,5” al computerului de bord informează șoferul asupra nivelului de carburant din cele 2 rezervoare.

Sistemele de asistență la conducere

Alături de limitatorul de viteză, de sistemul ESC de ultimă generație și de regulatorul de viteză, Noua Dacia Duster dispune de numeroase sisteme de asistență la volan:

  • detectorul de unghi mort – activ la viteze cuprinse între 30 km/h și 140 km/h. Previne șoferul asupra riscului unei ciocniri potențiale cu un alt vehicul prezent în unghiul mort.
  • senzori pentru parcare – în timpul manevrelor de parcare, patru senzori cu ultra-sunete amplasați pe bara spate activează un semnal sonor. În funcție de versiune, modelul dispune și de o cameră de luat vederi amplasată în spate care afișează linii de ghidare dinamice pe ecranul central.
  • sistemul de asistență la pornirea din rampă – menține vehiculul imobil timp de 2 secunde la plecarea de pe loc din rampă, atunci când șoferul ridică piciorul de pe pedala de frână. Îi oferă astfel timp suficient să apese pedala de accelerație fără riscul ca mașina să dea înapoi.
  • sistemul de control adaptativ al coborârii în versiunea 4×4 – deosebit de util în cursul coborârilor unor pante abrupte sau în traseu offroad. Acționează asupra frânelor pentru a evita ambalarea vehiculului și asigurarea unei viteze de rulare adaptive între 5 și 30 km/h.
  • sistemul multi-view – cuprinde patru camere de filmat: una frontală, două laterale și una în spatele mașinii. Îi permite șoferului să aibă o imagine mai bună asupra a ceea ce se află în jurul vehiculului.